
Euroscola 2010
Termin: 18.05.2010 – 22.05. 2010
Uczestnicy: 25 uczniów i trzech nauczycieli
Dzień wizyty w Parlamencie Europejskim: 25 kwietnia
Szkołę prezentowała: Hadiyeh Hakimi
Poznawaliśmy atrakcje:
- Niemiec (zamek Stolpen, Drezno)
- Francji (Strasburg)
- Czech (Praga)
Przygoda z Parlamentem Europejskim
Przygoda z „Euroscolą” rozpoczęła się we wtorek 18 maja, kiedy to w późnych godzinach wieczornych wyruszyliśmy z Nowej Dęby kierując się w stronę Niemiec. Pierwszą atrakcją na trasie podróży był Stolpen – wspaniały, wybudowany na bazaltowej skale zamek związany z królem Polski Augustem II Mocnym. Godzinę później wjechaliśmy do stolicy Saksonii Drezna – jednego z najpiękniejszych miast Niemiec, nazywanego „barokową Florencją”. Naszym celem był Zwinger, jedna z najsłynniejszych budowli na świecie, architektoniczny klejnot Drezna, słynny kiedyś z przepychu i luksusu, a dzisiaj ze wspaniałych muzeów i galerii. Olbrzymie wrażenie wywarła na zwiedzających Galeria Starych Mistrzów, jedna z najwspanialszych kolekcji malarstwa na świecie. Podziwialiśmy również Plac Teatralny, Kościół Dworski, Zamek, Skarbiec, Muzeum Porcelany oraz Taras Bruhlowski. Zmęczeni podróżą i zwiedzaniem Drezna uczniowie spędzili noc w miejscowym schronisku młodzieżowym, a rano wyjechali do Strasburga.
Wieczorem 20 maja, po przekroczeniu Renu, dotarliśmy do celu naszej podróży. W czasie długiego wieczornego spaceru po Strasburgu ujrzeliśmy po raz pierwszy siedzibę Parlamentu Europejskiego, a wkrótce potem katedrę, w której król Francji Ludwik XV poślubił Polkę Marię Leszczyńską. Centrum miasta zostało sklasyfikowane przez UNESCO jako światowe dziedzictwo ludzkości. Mimo, iż chcieliśmy dłużej spacerować urokliwymi ulicami Strasburga to woleliśmy się udać na odpoczynek do hotelu by wypocząć przed najważniejszym dniem naszej wycieczki.
Około godziny 8 rano, 21 maja, lekko stremowani, weszliśmy do budynku Parlamentu Europejskiego i po kontroli bezpieczeństwa znaleźliśmy się w jego wnętrzu, w sercu Unii Europejskiej. Nie można się tu nudzić. Uczniowie zostali podzieleni na wielojęzyczne grupy robocze, z których każda dyskutowała nad innym problemem związanym z integracją europejską. Wkrótce uczniowie z 21 państw Europy wraz z obserwującymi ich pracę opiekunami, zajęli miejsca posłów europejskich w głównej sali Parlamentu Europejskiego. Administratorzy Parlamentu w języku angielskim, niemieckim i francuskim przedstawili zadania Wspólnoty i Parlamentu Europejskiego. Kolejnym punktem programu była prezentacja szkół, uczestników Euroscoli. Zaszczyt przedstawienia naszej szkoły przypadł Hadiyeh Hakimi z klasy 2 TIM.
Czas płynął bardzo szybko. Po prezentacji szkół rozpoczęła się dyskusja na temat budowy zjednoczonej Europy, później pytania, sondaż, wspólne zdjęcie i obiad w restauracji Parlamentu Europejskiego. Po obiedzie zarówno uczniowie jak i nauczyciele w czteroosobowych, międzynarodowych zespołach rozpoczęli „Eurogame”, czyli grę, która pozwoliła na bliższy kontakt między rówieśnikami z różnych krajów Unii Europejskiej. Po zakończeniu gry rozpoczęły się zebrania grup roboczych w komisjach, które dyskutowały nad zagadnieniami typu: „Jak ożywić Europę”, „Polityka zatrudnienia”, „Demokracja i obywatelstwo” czy „Przyszłość Europy”. Ostatnią częścią wizyty było uroczyste posiedzenie plenarne, na którym przedstawiono sprawozdania przygotowane przez grupy robocze oraz finał gry „Eurogame”, w którym uczestniczył nasz uczeń Maciej Stawowy.
Ten wyjątkowy dzień w Parlamencie uwieńczył uroczysty hymn europejski „Oda do Radości” i przemarsz pocztów sztandarowych państw Unii Europejskich. Pozostały tylko ostatnie pamiątkowe zdjęcia i wymiana adresów nowo poznanych kolegów z całej Europy. Jak podsumowali uczniowie był to niesamowity, niepowtarzalny i wyjątkowy dzień w ich życiu, dzień, w którym poczuli się prawdziwymi Europejczykami.
Następnego dnia po śniadaniu rozpoczęliśmy długi powrót do domu (1200 km) z kilkugodzinnym postojem w Złotej Pradze, która przywitała nas wspaniałą pogodą i oszałamiającymi zabytkami. W niedzielny poranek byliśmy już w domach zmęczeni, szczęśliwi, bogatsi o nowe doświadczenia oraz świadomi faktu, że tylko nieliczne do tej pory szkoły w Polsce mogły uczestniczyć w tak niezwykłej przygodzie w Strasburgu.