
ANEKS DO WEWNĄTRZSZKOLNYCH ZASAD OCENIANIA z 31.08.2021
ŚREDNIA WAŻONA OCEN
WSTĘP
W związku z wprowadzeniem w Zespole Szkół nr w Nowej Dębie dziennika elektronicznego, zmianie ulegają zapisy w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania.
Podstawą do wystawienia oceny śródrocznej/końcoworocznej ze wszystkich przedmiotów jest średnia ważona uzyskanych ocen cząstkowych. Każda ocena cząstkowa zdobywana przez uczniów, ma określoną wagę. Największy wpływ na ocenę śródroczną i końcoworoczną ma ocena za samodzielną pracę na lekcji: pisanie prac klasowych, sprawdzianów, testów oraz udział w konkursach przedmiotowych organizowanych przez Kuratora Oświaty lub innych konkursach o zasięgu szkolnym, wojewódzkim oraz ogólnopolskim. Uczeń na każdym etapie nauki może śledzić ewaluację swojej oceny i precyzyjnie określić średnią ważoną z otrzymanych ocen, która będzie widoczna w dzienniku elektronicznym. Przyjęcie w szkole WZO opartego na ocenianiu uczniów w kategoriach wagi wystawianej oceny ma na celu:
- Ujednolicenie systemu oceniania;
- Transparentności systemu oceniania.
- Podwyższenie, jakości pracy placówki ze szczególnym uwzględnieniem oceniania osiągnięć ucznia w szkole.
- Motywowanie uczniów do systematycznej i samodzielnej pracy.
- Wychowywanie ucznia w poczuciu odpowiedzialności.
- Sprawiedliwe i obiektywne wyliczanie wartości oceny.
- Możliwość monitorowania osiągnięć ucznia z poszczególnych zajęć przez jego rodziców/prawnych opiekunów.
System oceniania za pomocą średniej ważonej ocen jest zgodny ze Statutem Zespołu Szkół nr 2 w Nowej Dębie
ŚREDNIA WAŻONA
§1
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (opiekunów prawnych) o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
§2
Każda ocena cząstkowa, którą otrzymuje uczeń ma ustaloną wagę. O wagach ocen nauczyciele informują uczniów na początku każdego roku szkolnego. Średnia ocen cząstkowych ucznia wyliczana jest według wzoru:
Wx =x1⋅w1+x2⋅w2+x3⋅w3+…+xn⋅wn
—————————————————————–
w1+w2+w3+…+wn
x1, x2, x3, … , xn – oceny
w1, w2, w3, … , wn – wagi ocen
§3
Uczniowi, który w wyniku klasyfikacji śródrocznej uzyskał ocenę niedostateczną, a uzupełnił braki zgodnie ze statutem w II semestrze, w kolumnie poprawa semestru wpisuję się odpowiednią ocenę.
§4
Przy liczeniu średniej ocen uwzględniane są tylko te wpisy, które zawierają ocenę (tj. samą ocenę lub ocenę z komentarzem).
§5
Jeżeli w trakcie nauki wyniknie potrzeba ocenienia innej formy aktywności czy umiejętności niż dotychczas zaplanowane, bądź wyróżnienia któregoś z działań, nauczyciel ustala z klasą sposób oceny oraz jej wagę.
§6
Wyniki egzaminów próbnych nie stanowią elementu bieżącego oceniania. Matura próbna i próbne egzaminy zawodowe zgodnie z wytycznymi MEiN, to forma sprawdzania wiadomości i umiejętności o celu diagnostycznym. (Rozporządzenie MEN z 3 sierpnia 2017 roku i 22 lutego 2019 roku)
§7
W dzienniku nie wpisuje się ocen bez wag, chyba, że spełniają funkcję informacyjną, np.: z diagnozy na wejściu, z próbnych egzaminów maturalnych CKE, OKE, z próbnych egzaminów zawodowych, wtedy taka ocena ma wagę „0” i nie jest liczona do średniej ocen.
§8
Na ocenę śródroczną i roczną uczeń pracuje systematycznie; nie ma możliwości zmiany oceny w wyniku jednorazowej odpowiedzi z określonej części materiału (na koniec semestru lub roku).
§9
Ocena roczna jest średnią ocen z I i II semestru.
§10
Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne są pełne (bez dodatkowych znaków).
§11
Oceny cząstkowe muszą być zróżnicowane pod względem wagi.
§12
Oceny semestralne wystawiane są na podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych wg następującego schematu:
celujący średnia ważona 5,51 – 6,00
bardzo dobry średnia ważona 4,51 – 5,50
dobry średnia ważona 3,51 – 4,50
dostateczny średnia ważona 2,51 – 3,50
dopuszczający średnia ważona 2,00 – 2,50
niedostateczny średnia ważona 1,00 – 1,99
§13
Każdy przedmiot nauczania ma swoją specyfikę, ilość godzin na realizację programu nauczania, a także cele i wymagania. Posiada również właściwe i zaplanowane przez nauczyciela formy sprawdzania osiągnięć ucznia. Dlatego też każdy przedmiot ma swoją skalę wag dostosowaną do wymagań.
§14
Zasady zawarte w aneksie do Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania nie powodują zmian pozostałych ustaleń zawartych w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania.
§15
Waga ocen z poszczególnych przedmiotów lub grup przedmiotów
- Przedmioty humanistyczne
- Języki obce
- Przedmioty matematyczno-przyrodnicze
- Wychowanie fizyczne i obronne
- Przedmioty zawodowe
- Zajęcia praktyczne
§16
Korzystanie przez ucznia w czasie sprawdzianu lub kartkówki z niedozwolonych pomocy stanowi podstawę do wystawienia oceny niedostatecznej. W przypadku plagiatu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
§17
- Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do zajęć, co zostaje odnotowane w dzienniku lekcyjnym. W przypadku jednej godziny lekcyjnej z danego przedmiotu w tygodniu -1 raz, w przypadku 2 godzin i więcej z danego przedmiotu w tygodniu – 2 razy.
- Nieprzygotowanie nie dotyczy zapowiedzianych sprawdzianów, kartkówek.
- Nieprzygotowania nie przechodzą na kolejny semestr.
§18
- W przypadku, gdy uczeń nie uczestniczył w pracy pisemnej zostaje w rubryce ocen wpisana adnotacja „nb”.
- Jeżeli uczeń w terminie 14 dni nie napisze zaległej pracy, w miejsce wpisu „nb” zostaje wpisana ocena „niedostateczny”.
- W przypadku dłuższej nieobecności ucznia (powyżej 5 dni) termin pisania zaległej pracy jest ustalany z nauczycielem przedmiotu.
- Jeżeli uczeń w regulaminowym czasie napisze zaległą pracę, uzyskana ocena jest wpisana w miejsce adnotacji „nb”.
- W przypadku, gdy uczeń poprawił ocenę niedostateczną, pozostaje ona w dzienniku, a nowa ocena zostaje wpisana w rubryce obok z właściwą adnotacją.
§19
- W przypadku rozwiązywania zadań na lekcji, nieobecny uczeń otrzymuje znak (-).
- Obowiązkiem ucznia jest nadrobienie zaległości w terminie ustalonym z nauczycielem przedmiotu.
- W przypadku uzyskania trzech wpisów (-) uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Za aktywność na lekcji uczeń otrzymuje (+). Za trzy plusy uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobry.
§20
Ocena uzyskana przez ucznia z poprawy śródrocznej oceny niedostatecznej ma wagę 1.
§21
Podczas nauczania zdalnego wartość każdej wpisywanej oceny jest równa 1.